دوره شماره
1401/04/21

برنامه واقعیت مجازی جدیدی به کاربران امکان می‌دهد پنج شاهکار از دست رفته جهان را تجربه کنند، از جمله آثار کاراواجو و مانه. نقاشی‌های برخی از هنرمندان مشهور تاریخ جانی دوباره می‌یابند.

وقتی فناوری پیشرو واقعیت مجازی (VR) را با برخی از شاهکارهای هنری گمشده جهان ترکیب می‌کنید، چه چیزی به دست می آورید؟ گالری آثار هنری دزدیده شده.

در برنامه تازه راه‌اندازی شده توسط شرکت برزیلی کامپس یو‌اُاِل، به آثار هنری دزدیده شده توسط نقاشانی مانند کاراواجو، مانه، سزان، ون گوگ و رامبراند زندگی دومی داده می‌شود.

توسعه‌دهندگان می‌گویند که این برنامه که اکنون به صورت رایگان در تلفن های هوشمند آی‌اُاِس و اندروید در دسترس است، بهترین تجربه از طریق هدست واقعیت مجازی متا کوئست است.

الکسیس راکنباخ، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران کامپس، به فَست کامپنی گفت: «در ابتدا وقتی به محیط موزه فکر می‌کردیم، به ساخت چیزی شبیه به یک موزه معمولی فکر می‌کردیم: ساختمانی فانتزی با محتوای زیادی در اطراف آثار هنری. ما در نهایت یک رویکرد کاملا متفاوت را انتخاب کردیم، یک رویکرد مینیمالیستی، جایی که شما در این فضای تاریک که تنها چیزی که واقعاً به آن توجه می‌کنید، اثر هنری است.»

ایده این است که کاربران می‌توانند از نزدیک با آثار آشنا شوند، از توضیحات صوتی راجع به اثر بهره‌مند گردند ، مانند این که راهنمای صوتی در جیب‌شان حضور دارد. ویدئوی آموزشی یوتیوب به کاربران نشان می‌دهد که با آثار هنری دزدیده شده در یک محیط مجازی تعامل دارند که چندان متفاوت از بازی ویدیویی نیست.

علاوه بر این، این برنامه همچنین به کاربران اجازه می‌دهد یادداشت‌ها و طرح‌هایی ایجاد کنند که برای دیگران قابل مشاهده است.

این اپلیکیشن با اپلیکیشن دیگری که در سال 2018 برای موزه ایزابلا استوارت گاردنر در بوستون طراحی شده بود، بی‌شباهت نیست، که قربانی یکی از شناخته شده‌ترین سرقت‌های هنری در تاریخ شد. در ساعات پایانی 18 مارس 1990، سیزده اثر هنری ـ از جمله قطعاتی از رامبراند، ورمیر، دگا و مانه که مجموعاً بر اساس شرایط امروزی بیش از 500 میلیون دلار ارزش دارند ـ از دیوارهای موزه ربوده شد.

این سرقت تعدادی نظریه، پادکست، ویژه نتفلیکس و در سال 2018 اپلیکیشنی به نام رمزگشایی سرقت (Hacking the Heist) را برانگیخت که از واقعیت افزوده (AR) استفاده می کرد تا به بازدیدکنندگان موزه اجازه دهد آثار دزدیده شده را در محل ببینند و تجربه کنند.

با این حال، اکنون، با توجه به اینکه واقعیت مجازی و متاورس همه‌گیر هستند، به نظر می‌رسد که کامپس یو‌اُاِل برنامه‌های بزرگی برای نمایش آثار هنری دزدیده شده دارد. در حال حاضر، تنها پنج اثر هنری برای دیدن و تعامل با آنها از طریق برنامه در دسترس است، اما راکنباخ می‌گوید امیدوار است در آینده چیزهای بیشتری اضافه شود.«ما واقعاً سعی می کنیم از این برای فرصت استفاده کنیم تا مفهوم متاورس را گسترش دهیم.»

منبع مطلب

ارسال نظر در مورد اين مقاله