دوره شماره
1401/04/26

سازنده دوربین ژاپنی، از تجارت دوربین‌های SLR کناره‌گیری می‌کند و در بحبوحه تشدید رقابت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، به سمت ارائه‌های دیجیتال می‌رود. بیش از 60 سال است که دوربین‌های SLR نیکون به طور گسترده توسط عکاسان حرفه‌ای استفاده می‌شود، تا جایی که مترادف با این شرکت ژاپنی است. نیکون اکنون قصد دارد منابعش را بر دوربین‌های بدون آینه متمرکز کند، که به محصولات اصلی پشت فناوری‌های دیجیتال پیشرفته‌تر تبدیل شده‌اند. دوربین‌های نیکون نسبت به گوشی‌های هوشمند که به طور فزاینده‌ای از دوربین‌های قدرتمند بهره می‌برند، شکست خورده‌اند. نیکون قصد دارد با ارائه محصولاتی با ویژگی های منحصر به فردتر، آنها را شکست دهد. از ژوئن 2020، زمانی که نیکون پرچمدار D6 SLR خود را معرفی کرد، هیچ مدل SLR جدیدی عرضه نشده است. این شرکت در حال حاضر توسعه دوربین‌های دیجیتال فشرده را متوقف کرده است. 

نیکون قصد دارد از این پس بر روی دوربین‌های دیجیتال بدون آینه تمرکز کند، اما تولید و توزیع مدل‌های SLR موجود ادامه خواهد داشت. نیکون بعد از کانن دومین تولیدکننده بزرگ SLR است. یک دوربین SLR از یک آینه برای بازتاب تصویری که عکاس از طریق منظره یاب می‌بیند استفاده می‌کند. قدمت نیکون به سال 1917 برمی‌گردد و نام شرکت را در سال 1946 برگزید. اولین دوربین SLR خود را در سال 1959 منتشر کرد و مدت‌ها مورد احترام عکاسان و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای بوده است. این شرکت نام خود را با ارائه جایگزین‌های باکیفیت عالی برای محصولات آلمانی مانند لایکا که زمانی بر بازار تسلط داشت، به دست آورد. در اواخر دهه 1990، نیکون به دوربین‌های SLR دیجیتال روی آورد.

سال گذشته، بیش از 400،000 دستگاه SLR فروخت و رقابتی رو در رو با رهبر جهانی کانن داشت. شرکت ریکو نیز دوربین‌های SLR را  با نام تجاری پنتاکس تولید می‌کند. دوربین‌های بدون آینه سیستم دید متفاوتی دارند و از حسگرهای تصویری استفاده می‌کنند که نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. مانند دوربین‌های SLR، آن‌ها می‌توانند لنزهای قابل تعویضی را بپذیرند که برد بسیار بیشتری نسبت به فواصل کانونی ثابت مورد استفاده در اکثر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند. یکی از ویژگی‌های دوربین‌های نیکون، مانت F است که در سال 1959 معرفی شد و همیشه به عکاسان اجازه می‌دهد از طیف وسیعی از لنزهای قدیمی در دوربین‌های SLR اخیر استفاده کنند. طبق گزارش انجمن محصولات دوربین و تصویربرداری ژاپن، ارسال محموله‌های دوربین‌های بدون آینه برای اولین بار در سال 2020 با 2/93 میلیون و 37/2 میلیون دستگاه از دوربین های SLR پیشی گرفتند. بااین‌حال، کاهشی کلی وجود داشته است. بازار مجموع با 67/11 میلیون دوربین در سال 2017 به اوج خود رسید، اما تا سال 2021 به 34/5 میلیون دوربین کاهش یافت.

این سقوط چشمگیر نیکون را مجبور کرده تا روی بخشی تمرکز کند که هنوز پتانسیل رشد دارد. در سال 2021، بازار دوربین‌های بدون آینه 31 درصد افزایش یافت و به 5/324 میلیارد ین رسید، حتی‌ در حالی که برای دوربین‌های SLR با 6 درصد کاهش به 2/91 میلیارد ین رسید. دوربین‌های بدون آینه قابلیت‌های قدرتمندی دارند. هوش مصنوعی تشخیص چهره و مردمک را فراهم می‌کند. آنها همچنین می‌توانند حیوانات، وسایل نقلیه و اشیاء را شناسایی کنند. نیکون Z9 که سال گذشته عرضه شد، می‌تواند 120 عکس در ثانیه بگیرد ـ بیش از ده برابر سریعتر از اکثر دوربین های SLR بدون ساییدگی و پارگی آینه متحرک. این ویژگی آنها را برای عکاسی ورزشی و حیات وحش ایده‌آل می‌کند. دوربین‌های بدون آینه سبک‌تر، کوچک‌تر و تقریباً بی‌صدا هستند.

قیمت دوربین‌های بدون آینه نیز به کمتر از 100،000 ین (730 دلار) کاهش یافته است که کمتر از دوربین های SLR قابل مقایسه است. با منظره‌یاب پیشرفته و تأخیر کمتر، پردازش سریع‌تر تصویر به عکاسان در موقعیت‌های سریع کمک می‌کند. دوربین‌های بدون آینه در حال حاضر نیمی از درآمد حاصل از کسب‌وکار محصولات تصویربرداری نیکون را تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم برای دوربین های SLR حدود 30 درصد است. در سال منتهی به مارچ، فروش محصولات تصویربرداری بالغ بر 2/178 میلیارد ین یا 33 درصد از کل درآمد گروه بود. رقیب کانن نیز قصد دارد از نیکون پیروی کند و تولید مدل‌های پرچمدار SLR را ظرف چند سال متوقف کند.

منبع مطلب

ارسال نظر در مورد اين مقاله